پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
7443
-
الف
+

«هزاردستان» را در نود دقیقه از آی‌فیلم ببینید

فیلم سینمایی «طهران روزگار نو» به کارگردانی مرحوم علی حاتمی پنجشنبه روی آنتن آی‌فیلم می‌رود.

«طهران روزگار نو» فیلمی نود دقیقه‌ای است که با تدوینی از واروژ کریم مسیحی در سال نود، از سریال ماندگار «هزاردستان» استخراج شده است. 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: قبل از شهریور ۱۳۲۰، رضاشاه امر به سر شماری می‌کند. او در تنها سفر خارجی اش (به ترکیه) دریافته که آتاتورک نفوس ترکیه را از همین طریق می داند. شیوهٔ سر شماری متفاوت است: همه باید درخانه‌ها باشند تا سرشماری درست از کار در بیاید. عده ای از عوامل نظمیه از این خلوت و قرق بهره می‌گیرند و یک جواهر فروشی را در لاله زار غارت می‌کنند. غافل ازاین که قطعه ای از جواهرات عروس خان مظفر در میان جواهرات سرقت رفته است. خان مظفر رئیس نظمیه را احضار می‌کند و سر پاس نظمیه چارهٔ کار رابه مفتش شش انگشتی می سپارد. یافتن جواهر موجب محبوبیت شش انگشتی نزد خان می‌شود. با اشغال طهران در شهریور 1320 شیرازهٔ همهٔ امور از هم می پاشد و مفتش تبدیل به آدم خاصهٔ خان مظفر می‌شود. او در مأموریتی خصوصی به دستگیری مردی می‌رود که خان مظفر از جوانی به دنبال اوست تا در این زمانهٔ آشوب، هم از هنرش بهره بگیرد و هم حساب‌های گذشته را با هم تسویه کنند.

هزاردستان اثری از علی حاتمی است که در سال‌های ۱۳۵۸-۱۳۶۶ به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از ۸ سال تمام شد. طرح اولیه این سریال در سال ۱۳۵۴ با عنوان «جادهٔ ابریشم» و با حضور شخصیت‌هایی مثل مدرس، میرزا کوچک و رضاخان به ذهن حاتمی آمد و بعد از تغییرات اساسی که ماهیت کار را عوض کرد. این مجموعهٔ تلویزیونی در روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شد.

ماندگارترین تأثیر هزاردستان در تاریخ سینمای ایران، ساخته‌شدن شهرک سینمایی غزالی است؛ شهرکی که به گفتهٔ خود علی حاتمی، زمان شروعش جوان بوده و وقتی تمام شده پیرمردی از شهرک بیرون آمده‌است. در این شهرک محله‌های اصلی و قدیمی تهران با زیربنای ۷هزار متر مربع ساخته شده و ۳۰هزار متر مربع به خیابان لاله‌زار و میدان توپخانه اختصاص یافته‌است؛ آن هم به گونه‌ای که نمای بیرونی ساختمان‌ها قابل جابه‌جا شدن باشد و بتوان هر عمارت را به بنایی دیگر تبدیل کرد.

از این مجموعه فیلم دیگری با عنوان «کمیته مجازات» نیز با تدوین واروژ کریم مسیحی تولید شده است.

این فیلم تمام اسطوره‌های بازیگری زمان خود را برای تحقق یک اثر بی‌نظیر به کار گرفته است: جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «طهران روزگار نو» پنجشنبه 15 اسفند ساعت 22 از آی‌فیلم پخش، و در ساعت‌های 6 و 14 روز جمعه بازپخش می‌شود.

ب س/ ا ز

 

نظر شما
ارسال نظر